شهرام

یادداشت‌های شهرام از روزمرگی، نظرات و شاید احساسات!

شهرام

یادداشت‌های شهرام از روزمرگی، نظرات و شاید احساسات!

فرمت JPEG

آیا تجربه عکاسی دیجیتال داشته‌اید؟ با دوربین دیجیتال خود عکاسی نموده‌اید؟ شاید گوشی تلفن همراه شما دارای دوربین دیجیتال است؟ یا فقط تنها آشنایی شما با عکس‌های دیجیتال از طریق اسکن نمودن عکس‌های چاپی عادی و تبدیل آنها به نوعی از فرمت‌های معروف عکس دیجیتال بوده است؟
در هر صورت این روزها بازار عکس و عکاسی و صد البته دوربین دیجیتال بسیار داغ شده است. بخصوص که سازندگان معروف گوشی‌های تلفن همراه نیز به تازگی اقدام به بالابردن کیفیت دوربین‌های دیجیتال همراه گوشی‌های خود نموده اند.
حتی اگر یکبار به تنظیمات نرم افزاری یا سخت افزاری یک دوربین دیجیتال نگاهی انداخته باشید با اصطلاحات و مفاهیم جدیدی روبرو خواهید شد که حتی در صورت آشنایی اولیه شما با مفاهیم پایه‌ای و اساسی عکاسی سنتی، برای شما تازگی خواهد داشت.

JPEG چیست؟
معمولترین فرمت تصویری بکارگرفته شده برای تصاویر دیجیتال JPEG یا Joint Photographic Experts Group است. عمومیت این فرمت از تصویر به گونه ای است که با تمامی کاووشگرهای وب و نرم‌افزارهای نمایش و ویرایش تصویر همخوانی داشته و اجازه فشرده‌سازی  تصویر با ضرائب 10 تا 20 را به گونه‌ای می دهد که در صورت برگرداندن تصویر فشرده شده به حالت اولیه، افت کیفیت ناچیز و غیر قابل دیدنی را نسبت به تصویر اولیه در تصویر نهایی داشته باشیم. در حقیقت فشرده سازی در JPEG مهمترین قابلیت بکارگیری این فرمت به حساب می آید. روش‌های فشرده سازی مبتنی بر مرتب سازی اطلاعات رنگها و جزئیات است. چشم انسان بیشتر به جزئیات طرح در تصویر حساس است تا تغییرات جزئی رنگ در یک تصویر رنگی، علاوه بر این چشم به تغییرات زبر و خشن حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات نرم و یکنواخت در یک طرح دارد. با در نظر گرفتن عوامل فوق و بکارگیری الگوریتم‌‌های ریاضی خاص و ترکیب آنها با یکدیگر روش فشرده سازی JPEG ابداع شده است.

JPEG اجازه می‌دهد که بین کیفیت تصویر نهایی و حجم فایل تولید شده برای تصویر سبک سنگین نموده و حالت ایده آل را انتخاب نماییم. در روش JPEG ، تصویر به مجموعه‌ای از مربعهای 8*8 پیکسلی تقسیم می شود که هر مربع به صورت مستقل از مابقی تصویر فشرده می‌شود. در ابتدا این مربعها با نمایه ای از خطوط ریز از یکدیگر قابل تمیز هستند و با افزایش درصد فشرده سازی تصویر، این مربع‌ها بیشتر مشخص خواهند شود.

در شکل 1 یک تصویر JPEG با کیفیت 100% دیده می‌شود. با وجود اینکه در این درصد از کیفیت تمایز کیفیت تصویر با تصویر فشرده نشده به سختی مشخص است، اما 6 بار در حجم فایل تصویر کاهش حجم داشته ایم.

کیفیت 100%‌

در شکل 2 کیفیت 80% است و این در حالی است که حدود 10 بار در حجم فایل تصویر صرفه جویی شده است.

کیفیت 80%‌

در شکل 3 کیفیت 60% شده و فایل تصویر 20 بار کوچک شده است. در این کیفیت مربع‌های JPEG به وضوح قابل تشخیص می‌باشند. مطمئناً در هر کاربرد خاص می توان بین حجم فایل مورد نظر و کیفیت فاکتور قابل قبول را انتخاب نمود.

کیفیت 60%‌

در شکل 4 کیفیت 10% در تصاویر قبل نمایش داده شده است.

کیفیت 10%‌

اگر برای ویرایش یک تصویر دیجیتال نیاز به ذخیره سازی چندباره آن تصویر دارید، پیشنهاد می‌شود که در هر بار ذخیره سازی آن (Save/Save as) از فرمت غیر فشرده همانند TIFF یا فرمت محلی برای ویرایش تصویر، مثلاً PSD در برنامه فتوشاپ استفاده نمایید. زیرا در صورت ذخیره سازی متناوب با فرمت JPEG تغییری در حجم فایل رخ نخواهد داد ولی کیفیت تصویر چندین بار کاهش خواهد یافت. بنابراین پس از تهیه تصویر نهایی آن را به فرمت JPEG ذخیره یا به عبارت دیگر فشرده سازی نمایید.
دوربین‌های دیجیتال قابلیت ذخیره سازی تصاویر در فرمت JPEG با کیفیتهای FINE ، NORMAL و BASIC دارند. همیشه از بالاترین کیفیت JPEG در این دوربین‌ها استفاده نمایید زیرا در این کیفیت نیز دوربین تصویر را به صورت فشرده ذخیره خواهد ساخت.

تقابل ماه و زهره

حدود یکی دو هفته پیش بعد از غروب آفتاب تقابل ماه و زهره را در افق داشتیم که البته از قبل اعلام شده بود. گروه‌های حرفه‌ای و آماتوری زیادی این صحنه را ثبت کرده بودند که تصاویر آن را دیدیم. اون شب من هم چندتایی عکس گرفتم که هیچ کدوم خوب نشد!  علتش هم نقص فنی در سه‌پایه دوربین بود که خلاصه برطرف نشد و عکس‌ها بد.

تقابل ماه و زهره‌

استادمحمدرضا شجریان - تسلیت

درگذشت مادر استادمحمدرضا شجریان را به ایشان و خانواده‌ی محترم شجریان تسلیت می‌گویم. آنطور که شنیدم امروز ساعت ۹ صبح مراسم تشییع این بزرگوار از محل بیمارستان قائم مشهد به خواجه اباصلت مشهد انجام شده‌است.

روحش شاد...

استاد شجریان‌

خود شیفتگی اجتماعی

بسیار دیده‌ایم (اید) که هموطنان عزیز گل و بلبل در طی طریق سلسله مراتب شهود به درک‌های استثنایی از روشن ‌بینی ماورایی می‌رسند، به گونه‌ای که در اظهارنظر، رای دادن و محکوم کردن و نسخه پیچیدن برای دیگران خود را کمال مطلق دانسته و نظرات آنچنانی و فراگیر خود را در تاکید و رد یک مورد به تمام جهان صادر می‌کنند! این یکی جالب‌تر است، ببینید! یک بحث مثلاً منطقی که تمام اصول منطق و بحث را نقص می‌کند. اصلاً در انتهای مطلب مشخص نیست که نویسنده مطلبی سیاسی همراه با طنز نوشته، مطلب اجتماعی است یا مثلاً در علم تغذیه است در نکوهش برنج‌خوری که صد البته غذایی سرد مزاج است و صد رحمت به همان نخود برره‌ای...!

و چه پر ضرر است این چایی، چون انجلستان دولتی بدی است و ای انجلستان چه خیلی بدی؟! تو آدمی؟؟ تو چایی دادی به این ملت‌های جهان سوم بچورند؟ تو نمی‌دانی چایی بچوریم ما بد شچل می‌شویم؟؟ تازه یچی از وزرای صهیونیسم جهان خوار نیز بد گیافه بوده‌است.  تازه ببین چایی بچوری همسر می‌چشی، دوست می‌چشی، تو آدم باش بجای اینچه چایی بخوری بیا این بیل بجیر بیل بزن!!!

انشاء: البته واضح و مبرهن است که چایی مواد مغذی و اساسی را به بدن نمی‌رساند و ترک آن نیز بد نیست. (هر سیگاری نیز می‌داند که مثلاً سیگار بد است!) و صد البته خوردن قند به صورتی که در اجتماع ما مرسوم شده، بسیار زیان‌آور است و کم‌ترین ضرر آن چاقی و افزایش وزن و سر‌آغاز تمام مشکلات بعدی است. اما آیا این عوامل دلیل می‌شود که بنشینیم و یک‌طرفه و بدون هیچ تحقیق، بررسی و یا حداقل استناد به آمار علمی و مستند مطلبی را استدلال کنیم، نتیجه بگیریم و دست آخر محکوم کنیم. چه نیکو گفته‌اند آن قدیمی‌های ما که شنونده باید عاقل باشد که گوینده‌ها چه شعرها گویند...!

بسیار دیده شده‌است که دوستان متخصص و متعهد با ترک عادت صنفی خود (!) و توسل به ترکیبی سلیقه‌ای از روش‌های طب سنتی و علمی و شاید ماورایی به تجارت‌های آنچنانی دست می‌زنند و پا را از حد طبابت و تجارت فراتر نهاده و برای خود طرفداران و سبک و سیاقی نیز به هم می‌زنند! تاجران خیابان جمهوری با آن حجامت‌های تماشایی (با حجامت مخالف نیستم، به جای خود) و نسخه‌های رمزآلود و دست آخر فروش عسل کوهی در مطب ...!  ‌

متاسفانه این مورد به علوم ماورایی نیز کشانده شده‌است. چه دردناک است شنیدن ماجرای دکتر علی‌اکبری‌ها در انرژی درمانی؛ جدا از آنکه قبول کنیم که انرژی درمان هستند یا نه؛ ولی با شنیدن داستان‌‌های ثروت‌اندوزی و بوق و کرنای آقایان کمترین اعتمادها از بین می‌روند...

 

جریمه الگوی مصرف

قبض برق اومده بود، جالب بود:‌ "مشترک گرامی در سال ۸۶ بهاء برق مصرفی مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌نمایند مشمول جریمه شده و بهاء برق مصرفی آنها به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. الگوی مصرف صحیح برای مشترکین خانگی و تجاری، ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه می‌باشد... . "

خیلی برام جالب بود! مصرف متوسط ماهانه من شده بود ۲۳۲ کیلو وات ساعت برای این دو ماه؛ دوره قبل هم که دوره پرباری نبود (کولر) باز ۱۸۰ کیلو وات ساعت شده بود. حالا سوال من اینجاست که کارشناسان محترم چطور به این عدد ۲۰۰ رسیده‌اند؟؟!؟ آپارتمان من ۳۷ متری با یک اتاق کوچک و یک هال کوچک است و من نیز تنها زندگی می‌کنم. حالا یک خانواده در یک آپارتمان ۸۰ تا ۲۰۰ متری که معمول‌تر است با آن همه وسایل خانگی برقی چند کیلو وات ساعت مصرف متوسط ماهانه دارند؟ شما بگویید؟

نتیجه اخلاقی: استخراج عددی الگوی مصرف فقط برای جریمه شدن مشترکین یعنی فقط و فقط برای گرفتن پول اضافی است که وزارت نیرو مستقیماً و قانوناً نمی‌تونه از مشترکینش بگیره...!

درکه

گزارش تصویری کوچولو از درکه امروز

در تهران هستید؟ اهل کوهستان چطور؟ اگه پاسختون به این دو سوال مثبت است حتماً نام درکه را شنیده‌اید. درکه روستایی است چسبیده به شهر که در دره‌ای سرسبز واقع شده‌است. برای رسیدن به آن می‌توان از اتوبان چمران حد فاصل چهارراه پارک‌وی و اوین از طریق ولنجک و میدان دانشجو (دانشگاه شهید بهشتی) عبور نمود. حرفه‌ای‌ها حتماً تمام مسیرهای این دره را به خوبی می‌شناسند!

مهمترین هدف در اوائل برنامه صعود در درکه پناهگاه پلنگ‌چال است. این پناهگاه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در سر دو راهی قله پلنگ‌چال و ایستگاه ۵ توچال واقع شده‌است. برای رسیدن به آن یک برنامه ۲:۱۵ ساعتی برای کوهنوردان متوسط نیاز است. پس از حرکت از میدان درکه بعد از ۴۰ دقیقه به چشمه اول و پس از نیم ساعت به چشمه دوم خواهید رسید. در حدود همان چشمه اول مسیری انحرافی و زیبا در سمت چپ مسیر اصلی وجود دارد که شما را به جنگل کارا (پایین - بالا) و نهایتاً گردنه کارا رهنمون خواهد شد.

این برنامه نصف روز را می‌توان به راحتی در یک روز تعطیل به اجرا گذاشت اما پیشنهاد؛ روزی غیر از جمعه است که البته علت آن ازدحام بیش از حد جمعیت در قسمت ابتدایی مسیر است. اگر در فصل تابستان قصد صعود دارید شاید بهترین زمان آغاز صعود ساعت ۴ صبح از میدان درکه باشد. چون در این صورت فقط هنگام ورود به پناهگاه برای اولین بار در طول مسیر، با اشعه خورشید آشنا می‌شوید و صعودی بسیار خنک و مطبوع خواهید داشت! (به علت سایه دره در کل طول مسیر حرکت)

در زیر عکس‌های امروز درکه دیده می‌شود. توضیح اینکه عکس‌ها همه با گوشی موبایل گرفته شده است! ( به علت تنبلی دوربین نبرده بودم...) (برای دیدن عکس‌ها با سایز اصلی روی آنها کلیک کنید)

تصاویر درکه‌

 مسیر حرکت

تصاویر درکه‌

 احتمالاً منطقه اذغال چال!

تصاویر درکه‌

حیات (بالکون) پناهگاه پلنگ‌چال

تصاویر درکه‌

 حیات (بالکون) پناهگاه پلنگ‌چال

تصاویر درکه‌

 منظره تهران از پناهگاه پلنگ‌چال - برج میلاد به خوبی دیده می‌شود، هر چند که تصویر گرفته شده با موبایل به سختی دیده می‌شود!

تصاویر درکه‌

  مسیر حرکت

تصاویر درکه‌

  مسیر حرکت

تصاویر درکه‌

  مسیر حرکت

تصاویر درکه‌

 آبشار جوزک در طول مسیر

تصاویر درکه‌

 منظره بالای آبشار جوزک

تصاویر درکه‌

 مسیر حرکت

تصاویر درکه‌

مسیر حرکت

تصاویر درکه‌
 
 آب شفاف و بسیار سرد رودخانه
 
تصاویر درکه‌
 مسیر حرکت
 
محل‌هایی که در طول مسیر حرکت از میدان درکه تا پناهگاه پلنگ‌چال با آنها مواجه می‌شوید به ترتیب: میدان درکه - سه چنار - هفت حوض - دره گوا - پاسیالیز - ورودی جنگل کارا - کوه پاکوپا - بند گلارنگ - آبشار جوزک - اذغال چال - ورودی دره دوزخ نو - بند سیاه کرک - پناهگاه پلنگ‌چال. می‌باشند...!
 

حمله!

در خبرهای امشب شنیدم که در حمله صهیونیست‌ها به مناطق فلسطینی نشین ۱۱ نفر شهید شده‌اند و حتی تصاویری پخش شد که یک خبرنگار زخمی روی زمین افتاده چند بار مورد هدف مجدد قرار گرفت و ... .

تو فکر این جریان‌ها بودم که دیدم که چه غافل نشسته‌ای که شهرام.‌ای نیز مورد حمله اسرائیل یا همون فلسطین اشغالی قرار گرفته است...

آمار سایت شهرام.ای‌

راستی یک تقارن زیبا، روز شنبه چه تاریخی دارد؟ ۷/۷/۲۰۰۷ ؛ در اخبار شنیدم که تعداد زیادی زوج جوان در سراسر جهان سعی دارند این روز را برای ازدواج خود انتخاب کنند که خوش یمنی سه عدد ۷ متوالی آنها را خوشبخت کند. ظاهراً این عدد ۷ در بسیاری از فرهنگ‌ها نیکوست...!