خیلی ناراحت شده بودم، چون برنامه تعطیلی هفته آیندمون که قرار بود از شهمیرزاد تا شمال رو از روی کوه بریم در حال لغو شدن بود. خیلی حیف میشه از اون برنامههاست که میبینی فقط ممکنه یکبار اتفاق بیفته. مثل اون برنامه دره نیگاه در لرستان که فکر نمیکنم دوباره جور بشه برم.
خلاصه تو همین فکرها بودم که تلفن زنگ زد و یک صدای آشنای قدیمی. وای آقای ... از همون بچههایی که سفر نیگاه باهاشون بودیم. بعد از کلی احوالپرسی و از این جور حرفها ظاهراً برنامهای برای قله درفک در منطقه رستمآباد دارند. شاید جور بشه من هم برم
. اگه برم حتماً یک گزارش تصویری خوب (بهتر از سفرهای قبلی) تهیه میکنم. (شاید هم یک گزارش سفر اگه حالشو داشته باشم!!)
"گفتا من آن ترنجم کاندر جهان نگنجم
گفتم به از ترنجی لیکن به دست نایی
گفتا تو از کجایی که آشفته مینمایی
گفتم منم غریبی از شهر آشنایی
گفتا سر چه داری کز سر خبر نداری
گفتم بر آستانت دارم سر گدایی
گفتا به دلربایی ما را چگونه دیدی
گفتم چو خرمنی گل در بزم دلربایی
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد
گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت
گفتا تو بندگی کن کاو بندهپرور آید"
زیباست ولی با صدای محسن نامجو یک چیزی دیگهست!
در شمارههای پاییز و زمستان ۸۴ ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات ستونی به نام عکس دیجیتال منتشر میشد که به زبانی ساده به مفاهیم اولیه عکس و عکاسی دیجیتال میپرداخت. از آنجا که مفاهیم اولیه مطرح میشد، گذشت زمان گرد کهنگی بر آن ننشاندهاست. برگزیدهای از آن مطالب به تدریج آورده خواهدشد.
White Balance
با کمی دقت در تنظیمات یک دوربین دیجیتال به اصطلاحی جدید برخورد خواهید نمود که در دوربینها و عکاسی فیلمی نا آشنا است. البته بیشتر عکسهای آماتوری یا یادگاری در حالت خودکار دوربین برداشته شده و بنابراین نیازی به تنظیم نمودن آن احساس نمی شود. اما شناخت رنگها و تاثیر آنها به همراه تنظیم دقیق white balance در یک دوربین دیجیتال باعث خلق تصاویری شفاف با رنگهای زنده و طبیعی خواهد شد. برای آشنایی با White Balance بهتر است ابتدا با درجه گرمی رنگها آشنا شویم.
گرمی رنگ
منبع نور |
گرمی رنگ بر اساس درجه کلوین |
شعله شمع |
1500 |
لامپ |
3000 |
طلوع، غروب |
3500 |
آفتاب سر ظهر، فلاش عکاسی |
5500 |
آفتابی درخشان، اسکی |
6000 |
ابری |
7000 |
اسکی آفتابی |
9000 |
در حالت عادی چشم ما تاثیر شرایط نوری با گرمای متفاوت را جبران می کند. یک دوربین دیجیتال نیاز به یافتن مرجعی برای نمایش رنگ سفید دارد. پس از مشخص شدن مرجع رنگ سفید تمام رنگهای دیگر نیز بر اساس آن محاسبه خواهند شد. فرض کنید یک لامپ هالوژن زرد رنگ یک دیوار سفید رنگ را روشن نماید. با وجود آنکه دیوار به رنگ زرد دیده میشود ولی در حقیقت دیوار سفید رنگ است. بنابراین اگر دوربین رنگ واقعی دیوار را بداند، بر آن اساس تمام رنگهای دیگر موجود در تصویر را جبران خواهد نمود.
بیشتر دوربینهای دیجیتال حالت تنظیم White Balance خودکار دارند. در این حالت دوربین تمامی رنگهای موجود در تصویر را بررسی نموده و بر اساس آنها بهترین رنگ را برای محاسبه White balance انتخاب می نماید. با این وجود حالت تنظیم خودکار در برخی از موارد به اشتباه میافتد. اگر در تصویر رنگ خاصی، به خصوص رنگ سبز غالب باشد و هیچ رنگ سفید طبیعی در تصویر وجود نداشته باشد حالت خودکار دوربین به اشتباه خواهد افتاد. یک تصویر از بیشهزاری سرسبز را در نظر بگیرید که هیچ جسمی به رنگ سفید در آن وجود نداشته باشد و اکثر اشیا، گیاهان و درختان سبز رنگ باشند. حالت خودکار white balance دوربین در این تصویر به اشتباه خواهد افتاد و تصویر گرفته شده دارای رنگهای مصنوعی خواهد بود. اما اگر مثلاً در آسمان همان تصویر ابر سفید رنگ وجود داشته باشد، دوربین رنگ سفید ابر را به عنوان مرجع رنگ سفید محاسبه نموده و تصویری با رنگ های زنده و طبیعی خلق خواهد شد.
بیشتر دوربین های دیجیتال اجازه تنظیم دستی white balance را میدهند. حالتهای آفتابی، ابری، فلوئورسانت، لامپ و غیره از جمله حالتهای قابل انتخاب در این دوربین ها است. دوربینهای دیجیتال حرفه ای موسوم به SLR اجازه تعریف مرجع White Balance را به عکاس میدهند. در این نوع از دوربینها قبل از تصویر برداری با فوکوس بر روی سطحی از تصویر که دارای رنگ سفید یا خاکستری کمرنگ است میتوان رنگ مرجع محاسبات white Balance را برای دوربین تعریف نمود.
توصیه میشود تا حد ممکن از حالت خودکار White Balance استفاده نشود. برای ایجاد نتیجهای مطلوب و کسب تجربه یک تصویر را با چند حالت White Balance تصویر برداری و نتیجه را از لحاظ کیفیت رنگ های خلق شده با یکدیگر مقایسه نمایید.
یاد تو روح پرور و وصف تو دلفریب نام تو غمزه ای و کلام تو دلربا
فرخنده طالعی که کنی یاد او به خیر برگشته دولتی که فراموش کند تو را
دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست ای نام اعظمت در گنجینه شفا
سعدی
به نقل از جواد جاوید از گروه ایران ریکی:
یا راحم(ای مهربان)
خدایا! مرا همواره آگاه و هوشیار دار، تا پیش از شناختن درست و کامل کسی، فکری مثبت و یا منفی نکنم.
این عکس روز دیشب (سه شنبه شب) گرفتم. از ماه هنوز نیمه نشده. زیباست نه؟ البته تلسکوپم قرص خیلی بزرگتری رو نشون میده...
مشخصات عکس: فاصله کانونی لنز ۳۱۵ میلیمتر - سرعت ۶۰/۱ ثانیه و دیافراگم ۵.۶
برای مقایسه قدرت لنز دو عکس از برج میلاد به ترتیب با فاصله کانونیهای ۱۰۵ و ۳۱۵ گرفتم، ببینید...!
و این یکی:
اختلاف بصری در فاصله کانونیهای فوق به خوبی مشاهده میشود.