شهرام

یادداشت‌های شهرام از روزمرگی، نظرات و شاید احساسات!

شهرام

یادداشت‌های شهرام از روزمرگی، نظرات و شاید احساسات!

نصب آسان کدکهای چندرسانه‌ای در اوبونتو

داشتم لیست قابلیت‌های نسخه جدید اوبونتو (آهوی چابک) را می‌خواندم که به این قسمت برخوردم:

"اجرای فایلهای MP3 یا سایر فرمتهای چندرسانه‌ای بسیار آسان‌تر شده است. در صورتی که کدکهای مورد نیاز جهت اجرای فایلهای شما نصب نشده باشند، اوبونتو ۷.۰۴ کدکهای مناسب را برای شما دریافت و نصب خواهد نمود و شما نیاز به جستجو و یا اجرای دستورالعملهای پیچیده نخواهید داشت."

نصب کدک‌ها در اوبونتو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حالا که این کار اتوماتیک شده به قول معروف "دمش گرم!!!" اما یادمه در نسخه خودم ۶.۱۰ این قابلیت خودکار وجود نداشت. اصولاً به دلایل کپی رایتی؛ درایورهای پخش مولتی‌مدیاهای صاحب‌دار مثل mp3 و mpeg روی اوبونتو به صورت پیش‌فرض وجود ندارد. برای همین اون زمان (۵ ماه پیش) برای نصب کدک‌ها به مدت چند روز خوره وار تمام forum های مربوط به اوبونتو و دبیان رو خوندم تا بالاخره موفق شدم تمام کدک‌ها رو، روی اوبونتوی خودم نصب کنم. الان تمام فیلم‌های حتی DivX نیز روی اوبونتوی ۶.۱۰ من پخش می‌شوند که بعضی از اونها رو ویندوز هم نیاز به نصب کدک جداگانه دارند! تنها چیزی که میشه به دوستان اپن سورس نویس در اوبونتو میشه گفت، اینه که دست مریزاد...!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد